Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Zona Membri

Desene animate: copiii de la scara doi vor sa-mi mingea!


Bogdan Ghiu

Vineri, 30/03/2007 - 09:15
TextText mai micText mai mare
Adauga cu AddThis

Poezie pentru roboti
Un fan impatimit al lui Bogdan Ghiu, Myrna Mincoff, m-a convins de curind - printr-o interventie pe acest blog - sa recitesc ,,(Poemul din carton) Urme de distrugere pe Marte)'’ - Cartea Romaneasca, 2006 -, cu iluzia ca poate, de data asta, am sa vad in text mai mult decit vazusem la prima lectura. M-am inarmat cu rabdare si m-am asezat la pinda, ca nu cumva sa scap si acum SENSUL. Pentru ca B.G. dixit: ,,Esti sens, arati cu precizie si cu grija directia, si vrei, normal, sa fii inteles'’. (Si eu care credeam ca sensul unui poem e plurivoc si ca nu poate fi decit aproximat!… )
,,Poemul de carton'’ este o carte-obiect (cu trucuri grafice, cu poeme fotografiate etc. etc. - nimic nou sub soare!) si totodata o lectie (cam arida) de semiotica. Nu sint sigura ca e (si) o carte de poezie, dar aici ar fi de discutat… E un eseu chipurile jucaus despre TEXT, despre relatia emitator-receptor, despre canale de comunicare, despre coduri, despre semn, semnificant si semnificat, despre lumea ca text si textul ca lume. Cam asta e tot, delir textualist, compozitie mestesugita, geometrica si, in fond, previzibila. Texte ,,facute'’, nu nascute. Eseu doct si intortocheat cu inserturi din Georges Bataille si Claude Levi-Strauss, cu trimiteri la Derrida ori la Blanchot. ,,Poemul de carton'’ imi apare (dar, fireste, sint toate sansele sa ma insel, sa nu fi priceput… ) ca un mecanism care se invirte in gol, care nu foloseste la nimic. Imaginati-va de pilda o bicicleta cu un design extraordinar si care are un singur defect: nu functioneaza!
,,Poemul de carton'’ e o admirabila carte despre NIMIC, scrisa intr-un limbaj grunjos, tehnic, arid. Imi evoca masinile de scris literatura din cartea lui Orwell, ,,1984′’. Daca e poezie, atunci e o poezie inumana, ROBOTICA (si pentru roboti…). Citind, ai senzatia ca trebuie sa inghiti un munte. De carton.
Sa dau si citeva exemple. Ca sa ma credeti. Sau ca sa ma contraziceti.
,,Scrieti-mi, scrie poetul.
De aceea va scriu, ca sa-mi scrieti.
Stati ca va scriu eu, spune proza-
torul. Stati ca va arat eu, reporte-
rul.
Poetul va scrie ca sa ii scrieti,
caci oricine scrie mai bine ca el daca scrie.
Iti scriu ca sa-mi scrii,
caci daca imi scrii mie scrii
mai bine ca mine. Tot ce e
scris si mi-e scris mie
este mai bun decit ce-as putea eu
sa scriu.
Caci m-am saturat sa scriu
altora, sa scriu mai bine, nu
mai scrie nimeni azi bine, acum,
caci nu-mi scrie mie.
Si scriu singur, adica prost,
nu scriu de fapt deloc.
Retine ce spune poetul: iti
scriu ca sa-mi scrii, ca sa
se scrie frumos
pe lume si acum”.

,,Acest spectacol al pielii,
pe piele,
cuvinte schimbind informatii
si schimbindu-si informatia,
reactii suprapuse si intrepatrunse,
intrind in contact, combinindu-se,
reactii la reactii si la
reactiile dintre reactii.
Pe piele: pe pielea creierului,
a inimii,
organe invelite in aceeasi
piele ca si tine.
Scriu elementar,
exterior,
nu scriu,
sub-scriu.
Subscriu celor scrise”.

,,Intre noi
internet
Nici aproape si nici departe
Ai putea fi oriunde
Ai putea sa nu fii
cineva tot raspunde'’.

,,In gura doare
iar in nas e prea mare.
Pe unde sa mai respiri
si cum sa cuvinti cind inghiti?
Vino in fir! Vino in unda!
Hai in gindire!
Vino la nunta!'’

,,Oamenii nu au nimic de spus si chinuiesc cu salbaticie cuvintele care intotdeauna le scapa'’.

Cam dezolant! Ca recomandare de ,,lectura'’: daca va bate gindul sa va aventurati prin ,,Poemul de carton” e bine sa aveti aproape o tableta de nurofen.

A! Si sa nu uit! Iata ce scrie Marin Mincu pe coperta a patra: ,,Bogdan Ghiu contituie cazul de exceptie al textualismului hiperconstient, care traieste starea de textuare ca pe o conditie asumata existential. Ca sa fie coerent cu programul acesta, Bogdan Ghiu ar trebui sa nici nu mai publice'’.

Bianca Cernat on 07 Mar 2007 | Literatura | Comments (48)

48 Responses to “Poezie pentru roboti”
luciat on 07 Mar 2007 at 5:59 pm #

eu n-o sa citesc cartea asta

bianca cernat on 07 Mar 2007 at 6:03 pm #

Rau faci, ar zice unii! Daca nu crezi, citeste ce scrie Myrna Mincoff…

alex radu on 07 Mar 2007 at 6:10 pm #

Recunosc, cand citesti prima data poemele lui B. Ghiu postate mai sus, te gandesti daca nu o fi vreo poezie pe care n-o pricepi tu, ca cititor. Si stai si te gandesti daca nu cumva acest joc de cuvinte are ceva special in el. Dar, in final, iti dai seama ca [jocul] nu face decat sa reduca ideea de poezie la stadiul unui NIMIC.
Nu cred ca voi citi vreodata volumul, iar daca o voi face, va fi doar ca fapt divers.

bianca cernat on 07 Mar 2007 at 6:17 pm #

Ca fapt divers chiar ca ar merita. Dar unii ar spune ca numai cine e specialist
in derrida si blanchot intelege valoarea ,,remarcabila'’ a poemului de carton.

luciat on 07 Mar 2007 at 6:23 pm #

am citit ce-a scris Myrna si mai abitir n-o sa citesc poemul de carton

bianca cernat on 07 Mar 2007 at 6:28 pm #

poate eseurile lui te-ar incinta mai mult. de ce nu o fi scriind B.G. DOAR eseuri? de ce nu o fi raminind la traducerile lui extraordinare (de data asta nu sint deloc ironica…) din Foucault,
Deleuze, Derrida, Baudrillard (a murit ieri, Dumnezeu sa-l ierte!) si ceilalti?

alex radu on 07 Mar 2007 at 6:29 pm #

Pt. Bianca C.: cand e vorba de aparat pe cineva, cred si eu ca unii ar fi in stare sa afirme asta

alex radu on 07 Mar 2007 at 6:35 pm #

Da, am citit si eu ce-a scris Myrna Mincoff… E clar

bianca cernat on 07 Mar 2007 at 6:40 pm #

Oare genul asta de poezie greu lizibila o fi avind si alti fani in afara de Myrna Mincoff? Tare as vrea sa stau de vorba cu unul dintre ei. poate ma luminez in sfirsit!

alex radu on 07 Mar 2007 at 6:52 pm #

Da, nu e o idee rea Ma intreb cati sunt in total

bianca cernat on 08 Mar 2007 at 9:15 am #

oameni sau martieni?

alex radu on 08 Mar 2007 at 9:27 am #

ambele specii

carmen musat on 08 Mar 2007 at 3:03 pm #

Eu cred ca reactia Myrnei e prea vehementa pentru un fan. Ma intreb daca nu cumva
Myrna Mincoff e doar un pseudonim…?

vic on 08 Mar 2007 at 3:18 pm #

mda, si eu cred ca e pseudonimul lui robert serban.

carmen musat on 08 Mar 2007 at 4:07 pm #

Eu cred ca e chiar Ghiu.

alex radu on 08 Mar 2007 at 4:29 pm #

Verificati adresa, sau chiar IP-ul

bianca cernat on 08 Mar 2007 at 6:48 pm #

Marturisesc ca m-am gindit si eu ca s-ar putea sa fie ,,autorul in persoana'’. Dar am incercat sa-mi alung gindul asta. Tocmai Bogdan Ghiu, un eseist atit de fin… As fi dezamagita daca as afla ca sub identitatea asta virtuala se ascunde chiar B.G. Ca sa-l citez pe Vic: ,,Trist, domnule, trist! Inainte era mai vesel!”‘Si as adauga: ,,Dar halatul? Cit e halatul?'’…

vic on 08 Mar 2007 at 8:49 pm #

mie intuitia masculina imi spune ca nu e ghiu. asa ca, acum chiar ar trebui sa verificati. ma rog, nu chiar acum, sa nu suferiti vreo infrigere, la o adica, taman de 8.

bianca cernat on 08 Mar 2007 at 8:52 pm #

ce bine, ce bine! inseamna ca mai are un suporter in afara de sine!
(na, c-am facut o rima)

vic on 08 Mar 2007 at 9:18 pm #

sper ca nu te referi la mine.

bianca cernat on 08 Mar 2007 at 9:21 pm #

ca doar nu te-am transformat in fan ghiu! ar trebui sa-mi fie recunoscator, in cazul asta…

vic on 08 Mar 2007 at 10:12 pm #

hai, ca povestea asta a alunecat deja prea mult de la discutarea cartilor la discutarea persoanelor.

bianca cernat on 08 Mar 2007 at 10:27 pm #

Corect! ,,Vom discuta cartile, iar nu autorii'’.

luciat on 08 Mar 2007 at 11:22 pm #

mie discutia asta chiar nu mi-a placut. deloc. ori stiti cine e sub nick-ul ala si o spuneti
direct (cu riscul sa faceti o chestie deloc eleganta), ori nu stiti si atunci ar fi elementar
sa nu va expuneti banuielile

si mai e o chestie: pe un blog toata lumea semneaza cum vrea. acceptam cu totii
conventia asta. Administratorul (sau cum s-o chema) unui blog n-ar trebui sa divulge
identitatea reala a unui comentator fara acordul acestuia, dupa umila mea parere.
Poate sa-i stearga comentariile in caz ca nu i se par “cinstite”, dar atit.

In fine, nu stiu daca e o regula buna… poate ca tine doar de politete sau de eleganta
sau am eu prea multe scrupule

mr. kalm on 14 Mar 2007 at 1:53 am #

cand vine vorba de comentariul de poezie, bianca cernat bate campii cu gratie, asta in general. am citit mai mullte articole semnate de acest recenzent inabil, care, de fiecare data scrie despre volume de versuri se vede ca o face silit si cu ochelari de cal. asa ca nu inteleg de ce s-a lungit atat de mult discutia asta. pur si simplu, in cazul acesta, opinia cronicarului (a acestui cronicar) nu conteaza.

mr. kalm on 14 Mar 2007 at 2:12 am #

si nu stiu cum de nu v-ati dat seama: e atat de evident: myrna mincoff e marin mincu!

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 11:32 am #

draga mr. kalm. nu stiu cite recenzii ale mele despre poezie ai citit,
ca n-am scris prea multe. iar cele pe care le-am publicat sint mai toate
favorabile. probabil te referi la numerosii autori despre care nu am scris.
sau la nonpreferinta mea pentru un anumit mod/o anumita moda de a scrie poeme.
chestie de optiune. nu-mi place sa fac hermeneutici inteligente cautind
poezie acolo unde nu am senzatia ca o gasesc. nu, nu sint cronicar de poezie. scriu rar despre volumele de versuri, si asta numai cind cred ca e vorba de ceva bun sau macar interesant.
iar cind nu-mi place un text/tip de text reactionez.
cit priveste comentariul meu despre “poemul de carton”, recunosc: mi-a fost inspirat de cel al myrnei/lui miyrna mincoff. crede-ma, chiar nu ma intereseaza cine e. cit despre opinia mea,
vad ca e impartasita de mai multi chiar pe acest blog. dar poate ca nici a lor nu conteaza
ps: pe ce te bazezi cind afirmi asemenea “evidente”? pe asemanarea onomastica?
ea poate fi un joc. dar poate stii ceva mai mult. eu o iau ca pe o gluma, nu tocmai reusita.

incepator on 14 Mar 2007 at 12:05 pm #

Sunt foarte interesat sa aflu numele a doi, trei critici care nu bat campii, fie si fara gratie, atunci cand vorbesc despre poezie.

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 12:06 pm #

probabil mr. kalm. :)

incepator on 14 Mar 2007 at 12:08 pm #

bianca???
mr. kalm???

incepator on 14 Mar 2007 at 12:12 pm #

bine, atunci numele a doi, trei critici care reusesc sa-si depaseasca temperamentele de megalomani mediocri atunci cand comenteaza proza?
bianca???

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 12:13 pm #

nu. mr. kalm. probabil bat si eu cimpii, cu sau fara gratie, dar in mod sigur cu onestitate.
da, poate ca asta e conditia “criticii” de poezie.

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 12:19 pm #

pt. incepator: p.s. cred ca amesteci putin planurile.
din cite stiu, mediocritatea nu tine de temperament, ci de intelect/talent.
dar poate nu am priceput unde batzi.

incepator on 14 Mar 2007 at 12:39 pm #

foarte exact ce spui ) cu alte cuvinte, nici treaba asta nu le iese cum trebuie: megalomania, vreau sa spun ))

alex radu on 14 Mar 2007 at 5:07 pm #

Subscriu, inca o data, la faptul ca B. Ghiu nu scrie poezie adevarata, ci face un joc de cuvinte. Atat si nimic mai mult. Am vazut ca unii ii lauda “poezia”, dar, in fine, fiecare cu opiniile sale.
In ceea ce priveste afirmatiile lui mr. kalm, nu cred ca trebuie sa ne hazardam in a le comenta.
Evident ca nu ne intereseaza cine e myrna mincoff, dar vreau sa spun atat: cine isi asuma pseudonime de genul acesta, ori se teme sa fie responsabil pentru cele afirmate, ori are multe de ascuns (ori amandoua)

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 9:24 pm #

pt. incepator: daca m-as da pe mine ca exemplu pozitiv as fi sigur megalomana.
;)
desi inteleg de la tine ca m-as putea numara printre cei care, scriind despre proza, si-ar depasi temperamentul megaloman si mediocru… merci de compliment, un “merci” megaloman… dar, in cazul asta, ce ne facem ca mai ramin inca unul-doua exemple din cele doua-trei?
si sper ca nu insinuezi ca as face cit toti la un loc ?
btw, nu crezi ca traim intr-o lume in care mediocrii si megalomanii sint majoritari?

vic on 14 Mar 2007 at 9:47 pm #

bianca, abia i-ai cintat osanale lui dan lungu. poate ar trebui ca, pentru o perioada, sa nu mai vorbesti despre mediocri.

bianca cernat on 14 Mar 2007 at 9:58 pm #

Bine, am sa vorbesc o vreme doar despre genii si submediocri.
Nu neaparat megalomani. Dupa care am sa vorbesc putin despre Cehov si Francisc de Assisi. Si abia apoi am sa revin la “mediocri”.

vic on 14 Mar 2007 at 11:22 pm #

poate n-ar trebui sa revii. daca nici catalin tirlea nu mai scrie despre prosti…

bianca cernat on 15 Mar 2007 at 9:26 am #

vic, am impresia ca vrei sa te specializezi in “arta necitirii avizate” :)

incepator on 15 Mar 2007 at 11:29 am #

bianca, ce inseamna “btw”?
dupa ce ai sa vorbesti despre cehov si francisc de assisi - tare curios sunt - sa ne spui cate ceva si despre cartile pe care le-ai citit pe timpul cand erai mica si senina…sau, mai bine zis, cum citeai pe timpul cand erai mica si senina. cum te bucurai atunci si cum te “bucuri” acum…
b.ghiu trebuie lasat in pace, saracul…are dreptate alex radu…cu o singura nuanta, care se impune: b.ghiu nu are nici o treaba cu poezia, nu cu poezia adevarata, si asta pentru ca exista un anume soi de poezie “neadevarata”, specifica unei anumite perioade europene si anumitor conditii…dar e mult de discutat aici. asa ca, bianca, ia sa vedem!

vic on 15 Mar 2007 at 3:05 pm #

@ bianca: ce inseamna “citirea avizata”?

mr. kalm on 15 Mar 2007 at 8:45 pm #

oricum, textele lui bogdan ghiu, ca si cele ale lui gheorghe iova, nu pot fi desprinse dintr-un context foarte larg (si plin de experimente textuale de toate felurile), care tine de tot ceea ce s-a intamplat in literaturile occidentale (mai ales sua, italia si franta) dupa anii 50. adica nu poti sa vorbesti despre ghiu fara sa faci apel la semiotica, la I Nuovissimi, la toti eseistii francezi pe care i-a tradus (si de care e clar ca a ajuns sa fie “locuit”), de LANGUAGE poetry, TXT, Tel Quel si pana la (inca) actualul Oulipo (cu Perec, Queneau, Pastior, Roubaud, Jouet, Monk), de o sterilitate care noua (cu o cultura mai tanara si - vrem noi sa credem - mai “vanjoasa”) poate parea uneori deconcertanta. adevarul e ca, in istoria formelor ei, poezia a ajuns (in occident) la stadiul unei auto-suficiente paralizante. si cred ca a comenta in calitate de “critic profesionist” (ceea ce cred ca Bianca Burta-Cernat se vrea a fi) un volum provocator de poezie contemporana nu poti sa nu iei in seama nimic din toate astea. ca altfel esti doar un alt iovanel.

mr. kalm on 15 Mar 2007 at 9:35 pm #

scuze pentru greselile care s-au strecurat

incepator on 16 Mar 2007 at 10:11 am #

mr. kalm
abia acum devine interesant ce spui…m-a frapat chestia cu semiotica…semioticienii isi orienteaza atentia pe 1) semnificatia mesajului si 2) modul de constructie. nu mai intru in detaliile unui rationament care m-a condus spre a-l crede pe m.danesi ca semiotica studiaza mai intai semnificatia, apoi comunicarea. incearca sa construiesti o punte intre b.ghiu si semiotica asezata. ma fascineaza numai incercarea, nici nu trebuie sa reusesti. mai degraba il corelam pe j.london (pentru ca a scris temnita profesorului) cu esoterismul lui steiner )) decat pe ghiu cu semiotica, fie ea tratata si cu umorul lui eco:)))
iata ce numesc provocator, si nu poezia lui b.ghiu: afirmatia ca pastior si queneau ies cumva din sfera notiunii. in plus, auto-suficienta paralizanta nu este un stadiu, ci o senzatie pe care unii, putintel nebuni )), vor s-o transforme in concept cu radacini “sanatoase”.
te mai intreb o data cu vadit interes: doua, trei nume de comentatori de poezie…care chiar pricep ceva ))

bianca cernat on 16 Mar 2007 at 10:27 am #

pt. incepator: “btw” inseamna by the way (un englezism inutil, admit). sa traduc?
pt. mr. kalm. sigur ca despre asta era vorba, n-am insistat ca sa nu para ca tin o prelegere. problema lui ghiu e ca persevereaza intr-o formula experimentalista demult datata. inteleg foarte bine contextul in care a aparutr, dar cred ca a incerca sa o reactivezi acum, fie in occident, fie in romania, e inutil.
impasul ei mi se pare evident inca din anii 80. si atunci? de ce ar fi mai putin datata poezia lui bg decit poezia simbolista, de exemplu?
poezie pentru teoreticieni/semioticieni si atit.
cit despre “radacinile sanatoase”, cred ca e vorba mai curind de niste ramuri uscate.
pt. vic.: nu stiu. probabil ceva care presupune mai inti citirea
ps pt incepator: pai, chiar aveam de gind sa postez ceva despre cartile copilariei mele dintotdeauna. gind la gind cu bucurie!

incepator on 16 Mar 2007 at 10:36 am #

pt.bianca
“copilaria ta dintotdeauna”, iata un mic poem )…astept cartile!

mr. kalm on 16 Mar 2007 at 9:54 pm #

pe mine unul ma intereseaza ce si cum scriu despre volume de poezie Andrei Terian, Cristea-Enache, Alex Matei, C. Ciotlos, Bogdan Cretu. dintre cei mai in varsta au ramas putini, foarte putini: in primul rand Cistelecan, ultimul mohican. mai erau acum niste ani Raluca Duna, B.-A. Stanesc si Marius Chivu (care azi nu prea mai scriu - in orice caz, nu despre poezie), dar si Iovanel, care si-a “tabloidizat” (daca pot spune asa) stilul. Paul Cernat (care e un critic bun, altfel) a comentat de cateva ori bine si poezie, dar se vede ca nu e domeniul lui preferat - uneori mi se pare de-a dreptul obtuz (vezi raspunsul din ancheta Caiete critice din 2005, vezi raderile la Sociu si Vladareanu vs laudatul unor autori de mana a paispea, gen Andrei Peniuc sau Violeta Ion). Serban Axinte e ok, cu toate ca-i cam prea “comme il faut”. iar Alex Goldis inca nu da semne ca se pricepe la poezie mai mult decat (sa zicem) Tudorel Urian.

Bogdan Ghiu on 29 Mar 2007 at 10:21 am #

Your comment is awaiting moderation.

Pas mal! Ma che cos’e la poesia?

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply


Spacer Spacer