Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Zona Membri

Incitare la dezbatere: Raportul „România educaţiei, România cercetării”


Bogdan Ghiu

Vineri, 13/07/2007 - 04:39
TextText mai micText mai mare
Adauga cu AddThis

Este 4,30 dimineaţa şi tocmai am terminat de parcurs, într-o primă lectură, Raportul Comisiei Prezidenţiale intitulat „România educaţiei, România cercetării”. Mi se pare nu numai important ca gest în sine, ci şi extrem de pertinent şi de nepărtinitor, orice-ar spune politicienii sau eventualii „specialişti” implicaţi. Dar trebuie supus dezbaterii publice din iniţiativă privată, neaşteptînd monopolul limbii de lemn şi al opticii „ochelarilor de cal” specifice instituţiilor, fie ele formale sau informale. Mi-ar plăcea să începem această discuţie publică aici. Dacă nu mi-o va lua, aşa cum ar fi de dorit, altcineva înainte, drept comentariu la mesajul de faţă, voi începe eu să analizez Raportul, din perspectivele care mă interesează, cît de curînd. Îmi place prea mult şcoala, dar din afara ei, aşa cum a existat ea pînă acum, ca să nu profit „existenţial” de această oportunitate.

Raportul poate fi descărcat de pe site-ul Preşedinţiei: www.presidency.ro.

Vă aştept să daţi curs (şi seminar)!


Comentarii



raportul despre educatie

Draga Bogdan,

Raportul acesta are o situatie aparte: comentariile au fost facute cu mult inaintea aparitiei lui. De fapt, cel mai important lucru legat de acest raport e ca multe dintre lucrurile spuse si rasspuse pe forumuri de discutii (vezi, de exemplu, ad-astra, edu-cer etc.) si in varii articole din presa (chiar si in Bifurcatiile mele din Observator cultural) devin acum "oficiale" si asumate de presedintie.
Diagnosticele puse sint, in general, corecte, dar nu intotdeauna cauzele identificate sint cele juste. De exemplu, nu pentru ca elevii romani ies prost la testele Pisa sta rau invatamintul preuniversitar. E normal ca elevii din Vest, obisnuiti cu astfel de teste, sa iasa mai bine decit ai nostri care sint obisnuiti cu alt fel de examen. Sint convins ca daca, la noi, se vor da teste de acest nou tip timp de citiva ani la rind, elevii nostri vor scoate rezultate foarte bune fara se schimbe nimic in programe si stil de predare.
Pe de alta parte, mi se pare o prostie sa tot spui ca scoala noastra da prea multe informatii. Ce e rau in asta? Cu multe cunostinte, te poti adapta usor la orice. Nimeni nu pare sa bage de seama ca si absolventii nostri mediocri de facultate reusesc foarte bine in Vest sau in America (cei care nu fac doctorate, ci doar se angajeaza la firme OK si lucreaza normal).
Raportul pacatuieste facind inca diferenta dintre cercetare si invatatamint superior, nediscutind cum trebuie situatia doctoranturii si a conducatorilor de doctorat (consfinteste de fapt aberatia ca numai profesorii plini sa dea doctorate), nu se refera (poate mi-a scapat) la raportul scandalos dintrea leafa profesorilor /CS1 si conferentiarilor/CS2 si inca altele.
Si, mai ales, raportul nu discuta proiectul de lege a invatamintului care e foarte prost. O asemenea analiza s-a facut (de catre membri ai zisei comisii) dar, din ratiuni pe care le banuiesc politice, ea nu si-a mai gasit locul in raport.
Oricum, in situatia de acum, el e une noble inulite: factorul de decizie, guvernul, nu are nici un gind sa ia in seama acest raport.

Liviu Ornea


Spacer Spacer