Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Zona Membri

„Perimarea omului”: consumul de televiziune ca muncă la domiciliu


Bogdan Ghiu

Joi, 28/06/2007 - 11:21
TextText mai micText mai mare
Adauga cu AddThis

„Cu toţii sîntem, într-un fel sau altul, ocupaţi şi folosiţi ca lucrători la domiciliu. Nişte lucrători la domiciliu de o specie, totuşi, cu totul aparte. Căci tocmai consumînd mărfuri de masă – deci tocmai graţie modului său de a-şi petrece timpul liber – îşi împlineşte acest tip de muncitor la domiciliu misiunea, care constă în a se transforma el însuşi în om de masă. În timp ce muncitorul clasic la domiciliu fabrica produse pentru a-şi asigura un minimum de bunuri de consum şi de plăceri, cel actual consumă, în timpul său liber, un maximum de produse pentru ca, în felul acesta, să colaboreze la producerea oamenilor de masă. Procesul dobîndeşte, chiar, o turnură paradoxală deoarece lucrătorul la domiciliu, în loc să fie remunerat pentru colaborarea sa, trebuie, dimpotrivă, s-o plătească el însuşi, altfel spus să plătească pentru mijloacele de producţie prin utilizarea cărora se transformă pe el însuşi într-un om de masă (aparatele şi chiar, în multe ţări, emisiunile înseşi). El plăteşte, deci, pentru a putea să se vîndă. Propria sa servitudine, cea la a cărei producere îşi aduce el însuşi contribuţia, el trebuie să o cumpere dat fiind că a devenit ea însăşi o marfă” (Günther Anders. „Lumea ca fantomă şi matrice”, Perimarea omului. Despre suflet în epoca celei de-a doua revoluţii industriale, 1956).


Spacer Spacer